Skip to content

Saada luuletus, saa kuulsaks

Ma olen juba varem välja öelnud, et lähen sel aastal küll valima, kuid plaanin sedeli rikkuda. Seepeale nõudis vist Teemus, et ma oma otsust põhjendaks, sest kuidas siis ikkagi selline sigadus ja veel avalikult ilmarahvale vaatamiseks väljas. Niisiis, et kõik ausalt ära rääkida, siis kui mu mälu ei peta, olen üsna regulaarselt Reformierakonna poolt hääletanud. Pole nad eriti ilusamad või targemad, kui teised, aga seni on nende majanduspõhine platvorm kõige rohkem mulle sobinud. Seekord aga neid enam ei taha, sest nad tahavad nii Tallinnas (kus ma elan), kui Tartus (kuhu ma makse maksan, eat this!) hullu pappi teedeehitusse lükata. Tartus veel eriti jabur plaan linna transpordimured lahendada Laia tänava otsas asuv jalakäiate silla autosillaks muutmisega. Jõudu-jõudu.

Kuna kõik teised parteid on samasugused või hullemad sead ja põrsad ning hoolivad avalikust arvamusest vaid valimiste aegu, siis otsustasingi, et ma lähen protestihääletama - lähen rikun valimissedeli. Täidan sellega oma kodanikukohust ja annan parteidele märku, et ma ei usalda neid, aga poliitika huvitab piisavalt, et valimispäeval väike pingutus teha. (Muuseas, kas e-valimisel on kah võimalik sedelit rikkuda? Mulle meeldib üleskutse e-hääletada ka siis, kui kellegi poolt valida ei taha, lihtsalt selleks, et näidata, et e-hääletuskanalit on vaja ja seda kasutatakse.)

Kuidas see kõik luuletusega seotud on? Nii palju, et käesolevaga kuulutan välja luulekonkursi, mille võitjaluuletus leiab austusväärse koha valimissedelil ja kui tegu piisavalt hea tükiga siis saab hiljem kajastatud meedias, kui “Rikutud valimissedelite paremad palad” eetrisse paisatakse. Sellest johtuvalt võiks tegu olla pigem lühema luuletusega, haikud sobivad hästi. Tänan tähelepanu eest.

46 Comments

  1. rivo wrote:

    rikkumine on iseenesest inetu. tühi sedel on ka valik ja avaldab protesti;)

    Friday, October 7, 2005 at 12:26 am | Permalink
  2. smr wrote:

    Minust targemad inimesed on ilusasti ütlenud, et antud hetkel mittevalmine võrdub keskerakonna valimisega :)

    Friday, October 7, 2005 at 7:08 am | Permalink
  3. Hr Düsfunktsionaalne wrote:

    Viimasel ajal vist juba neljas-viies blogija, kes oma senise parteilise eelistuse paljastab, ja kõik peale ühe on olnud reformierakonna toetajad. Huvitav.

    Friday, October 7, 2005 at 8:49 am | Permalink
  4. kitty wrote:

    e-valimistel sedelit rikkuda ei saa.

    Friday, October 7, 2005 at 9:45 am | Permalink
  5. täri wrote:

    loll poiss oled, teller.

    Friday, October 7, 2005 at 9:59 am | Permalink
  6. BC wrote:

    rumal tegu tõesti..
    .
    keegi saab pukki enivei.. ja selge on see, et see keegi kes kõige rohkem omab ustavaid ja kindlasti hääletama minevaid penskareid oma hõlma all on K-uradi K-ohukese erakond..
    .
    iga mitte hääletav ja sedelit rikkuv valija annab tegelikult pool häält selle teoga just K-uradi K-ohukesele ! .
    seega sinu protestitegu:
    a) jääb tähelepanuta üldisemalt (peale selle jutu siin blogis),
    b) annab siiski toetust K-erakonnale
    .
    hea on teada et ka sina Siim toetad K-ohukest

    Friday, October 7, 2005 at 10:09 am | Permalink
  7. reidar wrote:

    Valimisstuudiost Tallinna härradega jäi kõrvu lisaks K-ohukesele ka K-epiK-õnd, mida mitte KE liikmed mõnusasti jutusekka pikkisid.

    Friday, October 7, 2005 at 10:12 am | Permalink
  8. oliver wrote:

    siin on sulle üks:

    läeb aeg ja juuksed halliks lähvad teil,
    seepärast soovin, et ikka hästi läheks teil.

    tartus ilmselt seda muret ei ole, et valimata jätmise korral kesk võimule saab, niiet sodi mõnuga. ise valin ka tartus, aga nendele kes tallinnas oma valiku peavad tegema tunnen südamest kaasa.

    Friday, October 7, 2005 at 10:15 am | Permalink
  9. sepp wrote:

    kui e-valimistel valida korrektselt ja ümbervalimisel rikkuda sedel - mis arvesse läheb?

    a üldiselt - valige, valige. mul on koduvallast vahepeal saanud suurema valla väike valimisringkond…

    Friday, October 7, 2005 at 11:01 am | Permalink
  10. meduus wrote:

    kas ka sina,Siim?
    see valimissedeli sodimine on protest vaid sinu enda jaoks ja tõesti nagu eelkõnelejad on juba öelnud, on see vesi vaid K-ahjukütjate vesikile. Kui sa suudaksid tekitada kampaania, et sajad tuhanded inimesed hakkaksid sedeleid protestimärgiks sodima, siis oleks sellel asjal mingi point ehk siis valimised nurjuksid, aga praegu kellegi luuletust sedelile sodida. milleks? Hetkel tundub see rohkem püüd blogosfääris teistest erineda ja millegi nö originaalsega silma paista. Või ma eksin?

    Friday, October 7, 2005 at 11:10 am | Permalink
  11. tr wrote:

    äkki prooviks seekord majanduse keskse poliitika asemel inimese keskset poliitikat. ma ei mõtle siin lille ega kohukesest.

    Friday, October 7, 2005 at 11:39 am | Permalink
  12. Teller wrote:

    Oi, näpuviibutajad mulle meeldivad.

    Friday, October 7, 2005 at 11:49 am | Permalink
  13. Kristjan wrote:

    Mu hinnangul üsna destruktiivne samm. Ma saan aru, et kedagi pole valida (mul endal ju sama jama), kuid valimissedeli rikkumine ei lahenda midagi. Sõnumi edastamiseks sobiks valimissedeli rikkumine juhul, kui seda teeksid kümned tuhanded valijad. Ning see annaks tunnistust äärmiselt olulisest sisepoliitilisest usalduskriisist. Aga kui tegemist on personaalse protestiga, siis on selle mõju ajaveebis suurem kui valimiskomisjonile, mille häältelugejad lennutavad sedeli lihtsalt prügikasti. Valimissedeli rikkumine on sama mõttetu samm kui suvalise, kõige vähem tõenäoliselt kohalikku omavalitsusse pääseja poolt hääletamine.

    Mu virisemine ei tähenda seda, et ma poliitteemalise luulevõistluse vastu oleksin. See on ju vahva mõte - inimesed saavad veidigi auru välja lasta :)

    Friday, October 7, 2005 at 11:55 am | Permalink
  14. Priit wrote:

    Sedeli rikkumisel on kaks poolt. Halb – kuna enamus seda ei tee siis on see vaid “feel good” tegevus ja ei mõjuta midagi ehk pigem aitab Keskerakonda. Hea – täidad kodanikukohust, käid valimas, aga kuna pole sobivat kandidaati siis rikud sedeli (protest) või jätad tühjaks.

    See pole küll originaal, kuid seeest peldikuseinte klassika üle Eesti:

    Poiss see tegi vahva hüppe
    Hüppas kõrgelt sillalt jõkke

    Kuigi püüdis kõigest väest
    Ei saand läbi pakust jääst

    Friday, October 7, 2005 at 11:58 am | Permalink
  15. kitty wrote:

    Sepp, kui pärast e-valimisi veel pärisvalid, läheb arvesse pärisvalimine. Mis sa selle sedeliga seal teed, jääb ju su enda teada:)

    Friday, October 7, 2005 at 12:56 pm | Permalink
  16. kirke wrote:

    Head k-senofoobikud! Laske inimesel rahulikut protestida! Kas k-ohuke polegi pukis praegu? On. Nõus sellega, et asi saab ka hullemaks minna, aga vaevalt. Selles mõttes on k-senofoobia asjakohane, et paljud seetõttu just teiste sm poolt hääletavad ja asi on tasakaalus. Aga protestida peaks tohtima ka lihtsalt seepärast, et ükski ei meeldi, mitte nii et keegi ei meeldi aga eriti mitte kohuke.

    Friday, October 7, 2005 at 12:58 pm | Permalink
  17. täri wrote:

    parandus kirke jutule:
    “… Aga protestida peaks tohtima k-a lihtsalt seepärast, et ükski ei meeldi, mitte nii et k-eegi ei meeldi aga eriti mitte k-ohuke.”

    Friday, October 7, 2005 at 2:16 pm | Permalink
  18. Alvar wrote:

    Ilma tellerit lugemata leidis aset täna selline vestlus:

    [11:06:05] marko, su valijakaart on taavi juures
    [11:07:09] selge. mul jääb seekord vist küll valimata
    [11:08:13] huvitav kas nad miskit nullkandidaati ei taha ülesse riputada?
    [11:08:53] et “tahad ka id-kaardiga hääletada (statistika mõttes), siis vali “dev/zero’t”"

    Friday, October 7, 2005 at 2:26 pm | Permalink
  19. Priit wrote:

    Pagan! See nullkandidaadi idee e-valimisel oleks vaja ellu viia. Nii, nüüd kõik oma parlamendisaadikule kirjutama.

    Friday, October 7, 2005 at 2:59 pm | Permalink
  20. Hr Düsfunktsionaalne wrote:

    Vali halb, et väga halb ei juhtuks - tänapäeva Eesti valimiste eetiline imperatiiv. Edgari-koll ja väikeste erinevuste nartsissism (või siis, antud juhul, masohhism).

    Tegelik valik: legitimiseeri praegust süsteemi (ja praeguseid võltsvabadusi ja pseudodebatte) või otsusta seda mitte legitimiseerida.

    Friday, October 7, 2005 at 2:59 pm | Permalink
  21. sepp wrote:

    hr. D. osad inimesed seetõttu valima ei lähegi, kuna nad ei saa aru, mida poliitkud neile lubavad/räägivad. umbes nagu su kommentaar - a po estonski mozhna? :)

    Friday, October 7, 2005 at 3:25 pm | Permalink
  22. Viisel wrote:

    Kui rääkida märgist, siis näiteks üksikkandidaadi valimine jätab märgi statistikasse, aga sedeli rikkumine mitte kuskile.

    Loll jutt, et väikeste valimine ei mõju kuskile. Selleks, et väike valituks saaks on üsna vähe protestijaid vaja. Selleks, et seadustataks kuidagi sedeli rikkumine, on poolt miljonit vaja.
    http://vasak.blogspot.com/2005/10/valimine-on-normaalne-tegevus.html

    Friday, October 7, 2005 at 3:41 pm | Permalink
  23. Taimar wrote:

    Masendav mõte kutsuda inimesi üles rikutava sedeli jaoks luuletust (sic!) kirjutama ja - mis veel hullem - hiljem *meedias* avaldama. Tundub, et mitte ainult poliitikud pole ära keeranud…

    Friday, October 7, 2005 at 3:49 pm | Permalink
  24. Teller wrote:

    Need kommentaarid toovad päris huvitavaid mõtteid. Näiteks “kas reaktsioon oleks sama äge olnud, kui ma oleks kirjutanud, et ei kavatse valima minna” või “millised oleks kommentaarid, kui teatanuks, et valin Keskerakonda” või “kas osavam kirjutaja oleks sama sisuga sõnad nii ritta seadnud, et kõik oleksid nõusolevalt noogutanud”?

    Friday, October 7, 2005 at 5:29 pm | Permalink
  25. Hr Düsfunktsionaalne wrote:

    sepp:

    Eetiline imperatiiv - kõlbeline kohus/käsk.

    Väikeste erinevuste nartsissism - n. “ma olen tsipake vähem paheline kui tema, seetõttu olen ma vooruslik”.

    Legitimiseerimine (või legitimeerimine) - n. valimistel osalemisega valitseva parteisüsteemi/valimisdebati/demokraatiaversiooni õigustatuse, tõsiseltvõetavuse, seaduslikkuse, moraalsuse (legitiimsuse) kinnitamine.

    Võltsvabadused - n. vabadus valida parteide vahel, kes retoorilistest erinevustest hoolimata põhiküsimustes üksteisega nõustuvad ja omavad üldjoontes väga sarnast ühiskonnakujutlust.

    Pseudodebatt - n. avalikud diskussioonid kümnendajärguliste mitte fundamentaalsete teemade (ühiskonna olemus, probleemid, tulevik) üle, vahendite mitte eesmärkide üle, sümptomite mitte põhjuste üle, jne.

    Friday, October 7, 2005 at 5:32 pm | Permalink
  26. Kert Kütt wrote:

    Sedeli rikkumine on selline asi, et on arvestatud sellega, et sul läheb kabiinis midagi viltu ning sa tood rikutud asja tagasi komisjonile ning küsid uue, hääletad seega uuesti. Rikutud sedel läheb eriarvestusse. Mitte midagi ei sega korrumpeerunud komisjonil häälte lugemisel su rikutud sedel kastist väljavõtta ning kanda rikutud sedelite nimekirja ja hääletada uuel sedelil juba su eest kelle eest iganes… Teoreetiliselt võimalik, igatahes.

    Friday, October 7, 2005 at 6:36 pm | Permalink
  27. bungo wrote:

    Väga õige samm. Üsna levinud on hääletamine selle pärast, et “muidu saab Savisaar pukki”. Mis on iseenesest väga vale. Eks siis Refrom jt. võtavad neid hääli kui enda toetust. Minu meelest on selline valimine oluliselt selgrootum ja hullem kui sedeli rikkumine.

    Minu meelest on poliitikas asi nii hull, et sedeli rikkumine on ainus viis ehk kedagi mõtlema panna. Õige algatus Teller, teen sama.

    Friday, October 7, 2005 at 6:58 pm | Permalink
  28. Teemus wrote:

    Mina ei mäleta siukest endaga seotud intsidenti. Aga värsketel valimistel on probleem küll: kõik parteid on ennast kuidagimoodi diskrediteerinud. Ainus võimalus on siiski minematajätmine või Kesk-Reformi-Res-Rahvaliidu vastu hääletamine. Ülejäänutega mul ei ole kana kiskuda.

    Friday, October 7, 2005 at 7:59 pm | Permalink
  29. meduus wrote:

    bungo, selle sedeli rikkumisega ei pane sa mitte kedagi mõtlema. Rikutud sedeleid on igal valimisel olnud ja need mainitakse hiljem statistikas, kui kehtedud sedelid ja kogu moos. Aga edu Sulle igatahes peaga vastu kiviseina jooksmisel!

    Saturday, October 8, 2005 at 3:40 am | Permalink
  30. sitsu wrote:

    politoloog wannabe´na tahtsin öelda, et keskmine Eesti mittevalituks osutunud erakond/partei/poliitiline kollektiiv saab keskmiselt 2,5 - 1,0 % valija häältest. (Nt: Kristlik Erakond; Iseseisvus Partei; ESDTP= Tiit Toomsalu kamp). Seega 1,5% valgete ja/või rikutud sedelite saavutamine pole üldsegi võimatu (kõigest 55000 - 60000 häält).
    Jõudu tööle!

    PS! Isiklikult olen erialasest huvist ja kollektsioneerimiskirest valinud valimisedelite kogumise ehk koju toomise.

    Saturday, October 8, 2005 at 5:27 am | Permalink
  31. sitsu wrote:

    vaatasin VVK kodukalt järgi. rikutud sedelid ja valgelt urni lastud lehed jaotatakse rangelt kaheks eraldi grupiks. seega on ka kõik “hääletan kõigi vastu” jagatud kaheks. loomulikult selleks, et ametlike protesti hääli oleks vähem;) . varasematel valimistel on rikutud ja valgete sedelite arv jäänud ca. 5000 piirimaile, (mis on heal juhul mõne üksikkandidaadi tulemus).

    ühesõnaga, lihtsam on nõuda indiviidi tasandil igalt politikaanilt paremat/asjalikumat käitumist, kui blokkida mõttetult.

    Saturday, October 8, 2005 at 8:26 am | Permalink
  32. sitsu wrote:

    Kuidas survestada politikaani?
    väga lihtsalt. mine ajaveebnikuna Valitsuse pressikale (me Liisaga käisime) ja küsi sitsaks ebameeldivaid aga samas asjakohaseid küsimusi.
    lihtne.

    Saturday, October 8, 2005 at 8:33 am | Permalink
  33. Marke wrote:

    mittevalmine võrdub keskerakonna valimisega :)

    mittevalmine võrdub keskerakonna valimisega :)

    mittevalmine võrdub keskerakonna valimisega :)

    nõus jah

    Saturday, October 8, 2005 at 10:03 am | Permalink
  34. Taimar wrote:

    Marke, what’s your point? ;)

    Mis sinul sellest, mida teised valivad?
    See lobitöö K mittevalimiseks on veider.

    Saturday, October 8, 2005 at 11:58 am | Permalink
  35. hans wrote:

    Mis vahe on lausetel “Mittevalimine võrdub keskerakonna valimisega” ning “Reformierakonna valimine võrdub Reformierakonna valimisega”? :)

    Monday, October 10, 2005 at 12:41 am | Permalink
  36. Olev Vaher wrote:

    Mittehääletamist või sedeli rikkumist pidada hääletamiseks on väär.
    Õige on nimetada seda otsustamatuseks ja vastutuse eest põgenemiseks, paraku just sellised indiviidid on tihti suurimad kriitikud, kuid end otsustamisest taandades pole hiljem õigust kritiseerida.
    Pugesid põõsasse, ole seal edasi…

    Monday, October 10, 2005 at 4:06 pm | Permalink
  37. Teller wrote:

    Olev - las ma arvan, ka sina kuulud leeri “kui sa ei hääleta, siis hääletad Keskerakonna poolt?” Meenutab kangesti George Bushi dogmat, et kui USA-t ei toeta, siis oled Iraagi ja terroristide poolt.

    Monday, October 10, 2005 at 4:17 pm | Permalink
  38. Taimar wrote:

    Parim kaitsemehhanism on ikka teiste (vastu)mustamine.

    Monday, October 10, 2005 at 5:06 pm | Permalink
  39. Tiiu wrote:

    Tehke mulle häbi -häbi!
    Mina valin keska-tädi!
    Oman nende ilmavaate!
    Mis te mulle teha saate?!
    ————–
    Tegelikult ma ei vali kunagi erakonda, vaid isikut.Mind ei huvita, kus erakonnas ta on. Eesti lõhestumine peitub vääraarvamuses, et teise erakonna inimesed on midagi halvemat, kui ise ollakse. Inimene peab mulle meeldima ja vat siin ei ole kellelgi õigust mind kritiseerida, sest muidu ma küsin vastu, et miks sina valisid Siimu -poisi, kes mulle valetas, et ta suudab mulle elamisväärset palka maksta? Ei ole ju suutnud ta oma 10tuhandest palgalubadust mulle tagada, kes ma olen kõrgharidusega ja pika staazhiga pealekauba. Seega meeldivad mulle lubaduste täitjad ja selle ma valingi - kes ei anna tühje lubadusi. Niisiis ma tõesti tean, keda valin.Need, kes upitavad võimule tühikargajad omakarmanitäitjad, on kuriteole kaasaaitajad.Kui Tiiusid oleks rohkem, siis kõik endised tühilubaduste andjad jääksid häältest ilma.

    Monday, October 10, 2005 at 7:20 pm | Permalink
  40. Larko wrote:

    Sedeli rikkumise mõju on antud juhul tõesti marginaalne, sest Tartus oravate hääli ei loeta, neid kaalutakse. Jänku jääb võimule nikuinii. Ei maksa Siimule siiski tänavale kakimist ette heita, kuna Jänku ja Aadu teevad endiselt koalitsiooni.

    Tuesday, October 11, 2005 at 3:28 am | Permalink
  41. Olev Vaher wrote:

    To: Larko
    Hullem veel!
    Teller kakib valimisjaoskonnas, mistõttu teised peavad hääletama nina kinnihoides …
    Koristagu oma hunnik ära!

    Tuesday, October 11, 2005 at 9:04 am | Permalink
  42. Larko wrote:

    Olev, kui Siim oma sedelile kandidaadi numbri asemele luuletuse kirjutab, ei peaks valimisjaoskonnas viibivad kaaskodanikud minu arust sellest teadlikud olema. Vastasel juhul saaks jaoskonna liikmetele teha etteheiteid valimissaladuse tagamise puudulikkuses.

    Tuesday, October 11, 2005 at 8:20 pm | Permalink
  43. henz wrote:

    Kui pole kedagi valida, on lihtsam üldse mitte valima minna. 300K rikutud valimissedeleid või 30% valimisaktiivsus Tallinnas näitavad tegelikult sama tulemust. See haikuga lehtepääsemine on muidugi iseasi.

    P.S Mõtlemine, et valida ükskõik keda, muidu saab Savisaar võimlule, on eriti perversne. Kui ei taha olla kellegi poolt, siis on küüniline valida mingi “vähem sitt”.

    Wednesday, October 12, 2005 at 6:37 pm | Permalink
  44. Tõnis wrote:

    Mulle Siimu mõte meeldib. Kohe väga meeldib. Ma loodan, et ta teeb asja teoks ja et see saab ka piisavalt vastukaja. Keegi peab ju midagi ette võtma. Kahjuks pole mul täna vastavat luulejuppi ühes …

    Thursday, October 13, 2005 at 4:21 pm | Permalink
  45. Larko wrote:

    Võta heaks!

    Kõhklus kerkis ajus targas:
    kuhu usaldus küll kargas?
    On suured linnavõimu vead,
    sest asju ajamas on sead.

    Magus teile võimumari,
    igavene põrsakari!
    Kuulge, see ei ole nali:
    mina teid ei enam vali.

    Arutelu kokkuvõtteks,
    kujundasin põhimõtteks:
    Teller tänaval ei kaka
    ega hääletama haka.

    Friday, October 14, 2005 at 3:23 am | Permalink
  46. Anette wrote:

    Jälg kastemärjal rohul

    Anette Haug

    Nii rahulik,

    siin metsaservas…

    Siilikene väike

    nagu lõngakera,

    Vudib üle künka,

    kodu poole ruttab.

    Puud õõtsuvad,

    tekitavad sahinat.

    Lehed praksuvad,

    kuulen kuskil kahinat.

    Lähen ära,

    linnakära sisse,

    kus ümbritsevad ohud…

    Siiski ma ei unusta,

    et mu jälg,

    seal kastemärjal rohul.

    Sunday, June 10, 2007 at 11:37 am | Permalink

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *
*
*